| kapcsolat |

Az ejtőernyő anyagai

Már az első ejtőernyők megalkotása során megtanulta az ember, hogy az egy összetett, nagy odafigyelést, és nem kevés tehetséget igénylő munka. Ha visszapillantunk a történelembe, láthatjuk, hogy csak a legkiválóbbak építettek ejtőernyőt, továbbá maradt fenn a nevük az utókor számára.

Az ejtőernyő anyagai között a két legfontosabb kategória a műanyagok és a fémek.

Műanyagok

Napjaink bonyolult anyagi világa az ejtőernyőzésre is kihatással van. A mérnökök tudósok folyamatosan keresik az új utakat, új anyagokat, amelyek egyre könnyebbek, erősebbek, és gazdaságosabban állíthatók elő. A műanyagok tudománya az elmúlt században, különösen az elmúlt 35-40 évben jelentős mértékű fejlődésen ment keresztül, és fog átmenni a jövőben is.

A műselyem történeti áttekintése

1889-ben Count Hilaire de Chardonnet kémikus, iparos bemutatja az első műselyem jellegű anyagot (rayon) Párizsban.
1931 szeptemberében az amerikai kémikus Wallace Carothers bejelenti az óriásmolekulák terén tett felfedezéseit. Az anyagot polymernek nevezi. A továbbiakban a figyelmét az általa „66”-nak (1. sz. ábra) nevezett anyag felé fordul, amely a molekula szerkezetére utal az anyagnak.
1939 ben a DuPont gyár megkezdi a nylon kereskedelmi forgalmazását. Az anyagot először cérnaként használják az ejtőernyő gyártásban.
A II. Világháború idején a nylon végleg felváltja az ázsiai selymet az ejtőernyő gyártásban.

Nylon (az elnevezés egyes vélemények szerint a "Now You Lousy Old Nipponese!" (Nesztek, ti tetves vén japánok!) szavak kezdőbetűinek összevonásából keletkezett.)

Az atomok ilyen elrendeződését (hidrogén [H], nitrogén [N], és oxigén [O] amid csoportnak nevezzük. Az amidok a nylon szerkezetében ilyen módon ismétlődnek. Összekapcsolódásukkal jönnek létre a polyamidok, az eljárás neve pedig a polymerizáció.Az összekapcsolódás a Hidrogén-kötésen keresztül jön létre. A molekulák közötti úgynevezett intermolekuláris erők másodrendű kötéseket hozhatnak létre. Az évek előrehaladtával a különböző módozatai elengedhetetlenné váltak az iparban és a mindennapi életben.

http://www.freeweb.hu/hmika/Kemia/Html/Muanyag.htm

1. sz. ábra

2. sz. ábra

 

Fémek

A modern kor ellenére is, amikor egyre korszerűbb anyagokat használunk fel az ejtőernyőzésben, még mindig jelentős a különböző fémek felhasználása.Az ejtőernyő technikában négyféle fémmegmunkálási módszer ismert és használatos. Ezek az alábbiak:

Az öntés során pontos méretű alkatrész hozható létre, azonban a folyékony fém szerkezete megsemmisül, a lehűlés után zárványok alakulhatnak ki, légbuborékokat tartalmazhat, ezért szilárdsága is kérdéses.

Sajtolásnál az alkatrészt egy szerszám vágja ki a nagyobb fémdarabból. Azonban a vágás során sérül az anyag eredeti rácsszerkezete is.

3. sz. ábra

Kovácsolás. képlékeny alakításának legősibb módszere. Kovácsoláskor a fémet általában két szerszám alakító felületei között, ütésekkel vagy nyomással formálják Az anyag eredeti szálszerkezete megmarad. A felmelegítés kalapálás során tömörödik a fém szerkezete. Lehetőség van a szálírány beállítására a legnagyobb terhelés irányába.

A porkohászat olyan eljárás, amely fél- és készterméket állít elő fémporokból. Ehhez megfelelő finomságú fémporokat állítanak elő, ezeket a kívánt összetételnek megfelelő arányban összekeverik, és az így előállított alapanyagot hidegen összesajtolják, végül adott hőmérsékleten hőkezelik (zsugorítják).

 

4. sz. ábra
5.sz. ábra

 

Fém alkatrészek az ejtőernyőn. Az ábrán a PS-014 leoldózár képe látható.
A ma használatos ejtőernyön 95 %-ban a háromkarikás leoldózár használatos. A fényképen ez látható.
Az ejtőernyőkön nagyon gyakran alkalmazott a csúszórudas heveder állítás. A bal oldali ábrán egyik lehetséges megoldás látható, az U formájú csúszórudas. A teherbírásuk körülbelül 2200 daN (1 daN = 10N)
.
„L” alakú szem. Gyakran láthatjuk, láthattuk nagyon sok mentőernyőn (például: LoPo), a zsinórzat felszakadó hevederhez való rögzítésénél. Teherbírása 1325 daN. 1360kg
„francia” szem A francia szem teherbírása 240-1200 daN,több különböző méretben gyártják.Szinte minden légcellás ejtőernyőn ezt találjuk.