| kapcsolat |

Kritikus sebesség

Korábban már említettük, hogy a test sebessége a zuhanás elso pillanatában növekedni kezd. Azonban nem tud a végtelenségig növekedni, mert ahogyan no a sebesség - és még oly kicsi is az értéke - megjelenik a vele ellenható ero, a levego ellenállási ereje. Természetesen a sebesség növelheto, amennyiben a korábban említett négy tényezo közül valamelyik változik /Alapok 3. képlet/. A sebesség változtatása nem hoz számottevo változást, hiszen azzal párhuzamosan növekszik a légellenállás is. Ha a sebesség kétszeresére no, akkor a légellenállás négyszeresére változik. A felület csökkentése szintén a sebesség növekedését eredményezi. A suruség természetesen folyamatosan változik, a föld közeledtével növekszik, ismét csak a sebességbeli változást idézi elo, ebben az esetben a sebesség csökkenése tapasztalható, ezzel viszont azonnal változik a légellenállás is. Marad még egy tényezonk, a test alakjának megfelelo tényezo, amelyet ha változtatunk szintén változás áll be a sebességben. Vagyis ismét oda jutottunk, hogy bármelyik tényezot próbáljuk változtatni, az mindig befolyásolja a sebesség értékét, közvetetten, pedig a légellenállási erot. Ebbol azt a következtetést tudjuk levonni, hogy létezik egy sebesség, amely mellett a két ellentétes irányú ero azonos nagyságú, kiegyenlíti egymást. Ez a sebesség, amely mellett ez elo áll, a kritikus sebesség. A kritikus sebesség az adott légrétegben, adott viszonyok közötti legnagyobb elméleti sebesség. A kritikus sebesség a zuhanás során folyamatosan változik. A kritikus sebesség tulajdon képen két tartományra osztható. A kiugrás után, bármely magasságban ugrunk ki a troposzférában, a sebességünk növekedni fog egészen addig, míg a nehézségi ero /Alapok 2. képlet/, és a légellenállási ero /Alapok 3. képlet/, ki nem egyenlítodnek. Ez a legnagyobb sebesség, amelyet a zuhanásunk során elérünk, és körülbelül a 10-12 másodperc körül következik be. Ez után lépünk be a második tartományba, amely a folyamatos lassulás tartománya. Zuhanásunk minden pillanatában egy kicsit lassabban haladunk, ami a levego suruségének növekedése idéz elo. Természetesen az itt leírt módon akkor történnek a dolgok, ha a zuhanás során mindvégig ugyan azt a testhelyzetet tartjuk. A kritikus sebesség természetesen számítással is meghatározható:

 

A számításhoz szükséges képlet meghatározása az alap képletbol történik.

 

6.
[N]

 

Képletünket az egyenlet átalakítás szabályai szerint átszabva a következő összefüggést kapjuk:

 

7.
[m/s]